Visie trainers

Trainers LTC Soestdijk hebben een tennisprogramma:

- Waar iedere speler succesvol kan zijn op het eigen niveau.
- Waar een hoog vertrouwen is in de spelers.
- Waar spelers zich ontwikkelen in zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid.
- Staat voor een  passend programma waarbij leeftijd, vaardigheden en ambitie op elkaar worden  afgestemd.

Visie trainers LTC Soestdijk
Op basis van jarenlange ervaring als jeugdtrainer hebben Jeroen en Erik een duidelijk idee over het ontwikkelen van tennisspelers. Voor de tennisjeugd is het leuk en nuttig om vanaf het begin het spel te kunnen spelen. Een functionele techniek helpt daarbij. Extreme aspecten binnen de techniek kunnen in de toekomst beperkend gaan werken. Omdat in een vroeg stadium van de ontwikkeling niet vaststaat voor welk speltype een speler later zal kiezen is het van groot belang alle spelsituaties van het begin af aan uitgebreid aan bod te laten komen. Er wordt gebruikt gemaakt van aangepast materiaal (o.a. ballen) en speelveld tijdens de trainingen en wedstrijden van de jeugd t/m 12 jaar. Belangrijke reden hiervoor is gezondheid, want de kans op (pols)blessures is kleiner. Verder gaat het spelplezier en succesbeleving omhoog doordat spelers beter met bedoelingen kunnen spelen en in aanraking komen met meerdere spelsituaties.

Doelstellingen van de trainers en de vereniging zijn:
•       Iedereen enthousiast maken en houden voor tennis door inspirerende trainers, oefenvormen waardoor je zichtbaar en “voelbaar” vooruit gaat, gezellige toernooien en een goede sfeer op de club. Leden aantal stijgt of blijft op zijn minst gelijk.
•       Jeugdspelers opleiden die regionaal (djk) en daarna nationaal (njk) spelen. Middels een allround (tennis)programma passend bij de leeftijd.
•       Spelers vanuit eigen jeugd opleiden tot 3 niveau. Over de hele breedte stijgt het niveau.
•       Goede communicatie en duidelijke doelen d.m.v. duidelijke afspraken en speler-volgsysteem via mijntennisles.nl.
•       Spelers gedragen zich correct op en naast de baan. (sportief,eerlijk, tonen inzet, doorzettingsvermogen, komen afspraken na, zijn hulpvaardig, werken samen)

Onderstaand inhoudelijke aanpak die bovenstaande doelstellingen realiseren
* Startende senioren zullen vanaf de eerste training  oefenvormen met elkaar en wedstrijden tegen elkaar spelen door het spelen met de juiste bal op het juiste speelveld.
* Startende kinderen leren tennissen vanuit het Tenniskids-principe en zullen zich ontwikkelen via de leerfases rood, oranje en groen.
* Stimuleren->Motiveren->Toewijding
* Leren vissen i.p.v. de vis geven (kijken->vragen->luisteren->coaching)
* Ruimte voor creativiteit->onderzoeken
* Als je fouten maakt ben je aan het leren (positieve feedback)
* Binnen groepstrainingen individueel op de “juiste knoppen drukken”
* Proces is belangrijker dan resultaat
* Elke bal halen (bal niet 2x laten stuiteren)
* Richt je aandacht op zaken die je kunt controleren
* Twee sporten is okay.
Spelers die 1x trainen kunnen goed trainen. Ook werken wij samen met deskundigen op mentaal en fysiek gebied. Gezond sporten, blessurepreventie en allround bewegen bij de jeugd hebben wij hoog in het vaandel.

"PROGRESS IS EASY IF TIME IS AVAILABLE"

Jeroen Rinkel en Erik Zorn